Den urbana faunan och novemberljus à la Montréal

Hemma på LiU händer det att jag går på de fria föreläsningar, till exempel under kvällstid. Här har det ännu inte blivit av - tills igår. En debatt med temat  "la faune urbaine", med andra ord stadens djurliv. Första chocken; jag förstod mer än jag väntat mig, praktiskt taget allt. Jag lärde mig en hel del nya ord samt fick bättre koll på "djurläget" här i stan. Lite visste jag ju redan, i och med att min skola hyser bikupor samt att jag själv har mött både det ena och det andra. Tidigare i veckan läste jag dessutom att Rosemont, ett av Montréals 19 arrondissement, ska införa "kattillstånd" samt obligatoriskt halsband. Jag tycker verkligen det är fantastiskt att förändringar faktiskt genomförs, är dock tveksam till huruvida det räcker att ett arrondissement gör något. Montréal är inte så stort, och delat i 19, ja ni förstår ju själva problemet. Ekorrar, tvättbjörnar, rävar, ja, inte är det helt orörliga!
 
För övrigt kunde min eventuella oro om skabb, från räven jag mötte, lugnas. Nu var det i och för sig framförallt skabb hos tvättbjörnar det gällde, då de har ett vaccinationsprogram för detta. Lugnet varade dock inte länge. Självklart är de inte parasitfria. Veterinären på plats verkade gilla att beskriva hur de trivs i våra hjärnor och ögon. Nåja, dvärgbandmasken har ju observerats i Sverige också, och det är ju där jag plockar bär.
 
Veterinären var dessutom ett fan av höns, och inte bara de som är en "bonne pompeuse". För som han sade, de lägger inte ägg för evigt, vilket många glömmer. Det är för tillfället inte tillåtet att ha höns i Montréal (inte heller i City of Longeuil, fick jag lära mig idag. Där är det även förbjudet med bikupor.), men det är troligt att den kan komma att ändras i framtiden.
 
Efter debatten begav jag mig in i köpcentret Eton för att hämta upp denna veckas present från The Body Shop (i fyra veckor framöver kan jag gå dit och plocka till mig en vara helt gratis, härligt!). Det var kanske mindre smart. Det tog ett tag tills jag hittade butiken inne i köpcentret. Sedan tog det ett tag att hitta ut. Ja, jag har varit där innan. Två gånger till och med. Inte hjälpte det.
 
Idag har jag inte tappat bort mig i något köpcenter, det är dock dags att knyta sig.
God natt, och ha en härlig helg!
 

Kommentarer
Lotta säger:

Härligt att du orkat gå på föreläsningen! JAG är inte förvånad att du fattade allt, jag har ju sagt att du KAN!!!!!!!!!!!!! Tro på dig!!!!!!!!!!!! Tyvärr får jag väl ta på mig ditt dåliga lokalsinne, men du kan ju alltid fråga någon om vägen ;) Har du verkligen varit orolig för skabb, eller något av det andra trevliga du verkar ha fått ta del av? Kul att se att du är aktiv på bloggen. Annika var besviken att vi inte var mer aktiva här när vi var hos dig. Du får ta igen det nu :)

Svar: Nej, jag var nog aldrig riktigt orolig...jag borde säker vara lite mer försiktig än vad jag är. Tänker på att skölja grönsaker noga och så.
ernsta.blogg.se

2013-11-23 | 12:53:58
Papipupp säger:

Träna på ditt lokalsinne du så du inte missar dina gratisprover från Body Shop. Vackra bilder är det med, cool kalender på byggnaden. Kramis till dig.
PS " Har fixat biljetter till Ola Salos musikal i Februari och funderar på en frinatt på ett hotell i närheten med mammsen, " DS

Svar: Det är inte ens prover, det är "normal size" produkter! Yay!
..och ännu en gång: superbra! Ni kommer att få så kul och bör verkligen ta en natt på hotell. Kram!
ernsta.blogg.se

2013-11-23 | 12:55:25
Bjuhr säger:

Jag gillar att han gillar höns! Det är bra djur!
Du skulle sett de bruna hönsen vi fick, mörkbruna och jättefina! :)

Svar: Ah, jag tror dig! Det blir ju dock perfekt för mig att adoptera ett gäng, om ett par år! =D
ernsta.blogg.se

2013-11-27 | 01:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback