What happens to urban chickens when they stop laying?

Grisarna som bökar i Göteborg har de flesta hört talas om. Att fler och fler väljer att skaffa höns, trots att de inte bor ute på vischan, är inte heller något nytt. Får ganska många tusenlappar kan du få ett snyggt, designat och isolerat hönshus. Några hönor och du har ägg till frukosten, och du kommer att kunna bjuda hela kvarteret på knallgula sockerkakor.
 
Visst är det en del av den pågående gröna vågen trenden, kanske en lite mindre tillgänglig sådan än att till exempel ha en tomatplanta i en ampel, men ändock en trend. Än så länge. Vi vet ännu inte hur det kommer att se ut i framtiden. Kommer det bli ännu vanligare?
 
Det är inte bara i Sverige hönsen invaderar bakgårdar. Enligt The Department of Agriculture ägde nästan 1 % i städerna Denver, Los Angeles, Miami, and New York City höns. År 2010 bör tilläggas. Har denna siffra nu passerat en procent?
 
Igår publicerade The Economist en artikel där de försöker reda ut vad som händer när hönsen slutar lägga ägg. Bland annat nämns det att höns så gamla som sjutton år då och då lägger ett ägg (nåja, en sjuttonårig höna har i alla fall gjort det!). Äggproduktionen saktar dock ned efter ett par-tre år. Enligt min privata, säkra källa (Bea, som precis har skrapat ut hönsskit ut en tom lada då de nu "kasserats"...), så är ett hönsliv på två år högt inom branschen. När det gäller "privata" höns gissar jag dock att det är betydligt längre. Pressen, viljan och informationen hur man räknar ut om det är ekonomiskt fördelaktigt eller ej, tordes vara svagare. Enligt sista stycket av artikeln jag länkat till så finns det faktiskt faktorer som tyder på att ägg från egna höns är billigare än de i affären. Om det gäller här i Sverige? Det beror säkert på. Har jag tid, får jag räkna lite på det någon dag!
 
Var vill jag då komma med detta? Egentligen vill jag bara tipsa om artikeln, för jag själv fann den intressant. Min lektion börjar snart, och jag skulle ha ägnat den här tiden att renskriva en föreläsning om olika transportmedel. Detta var dock mycket mer intressant.
 
Till sist vill jag tillägga, med bakgrund av informationen ovan, att om du söker en höna (eller 100), så är det inte svårt att få tag i. Som sagt, efter två år är det dags för hönserierna att göra sig av med dem. Det innebär att du under femton år framåt kan ha små vänner pickande ute i trädgården, samt baka en sockerkaka till söndagsfikat. Om de är aggressiva och mentalt instabila efter att ha varit instängda i stora grupper? Inte nödvändigtvis, enligt Beatrice. Det bör dock tilläggas att detta gäller frigående höns från en ekologisk produktion. Å andra sidan, du har femton år på dig att ge dem terapi.
 
Ha en bra dag!
 

Kommentarer
Lotta säger:

Kackel, kackel, intressant läsning :) Mer höns åt folket :)

Svar: Så du har plats för några hemma?
ernsta.blogg.se

2013-10-17 | 18:19:12
Kristina Värn säger:

Och nyvärpta ägg till kakan :-)

Svar: Precis!
ernsta.blogg.se

2013-10-17 | 19:21:43
Lotta säger:

Nope!

2013-10-18 | 17:46:48
Bjuhr säger:

Haha! Ja höns är bra! :D

2013-10-18 | 22:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback