Kombucha och fermentering

 En av mina favoritupptäckter här i Montréal har varit Crudessence. Jag har skrivit om dem tidigare, men för att fräscha upp minnet - Cuisine vivante! Levande kök, kort och gott.
 
Deras kurser sträcker sig från en upptäcktsfärd i den råa chokladens värld till torkning och groddning. Jag hade lovat mig själv att gå på av dem - och idag var det äntligen dags! Kombucha och fermentering stod på schemat, perfekt för mig som har boken "Syrat" liggande i bokhyllan hemma i Sverige. Efter tre timmars genomgång av olika tekniker, provsmakning och kramande av vitkål är jag nu full av goda bakterier och redo att stå på egna ben!
 
Kursen hölls i en förord norr om Montréals innerstad, och då jag gick från bussen till La Moisson (mataffären där kurslokalen låg) snubblade jag över en trädgårdsbutik. Butik kanske är fel ord, tänk er Blomsterlandet. Fast större. Under mitt botaniserande bland alla fröer, redskap och växter blev jag fullkomligt lyrisk. Lukten...Att få borra ned näsan i en citrontimjan. Vad jag har saknad det. Plötsligt fanns det inga tvivel om att nästa stopp är hem till trädgården.
 
  
Blomsterhandeln var dessutom full av inspirerande planteringar!
   
Ett gäng av de spännande fröer jag pillade på... Krasse i härlig färg, (giftig) vacker böna, majs med vackert mörk stam...
  
Jag hade sett till att vara ute i god tid för att hinna fram innan kursen, då denna supermarket med livsmedel helt i min stil kunde tänkas vara värt ett besök. Min avstickare gjorde dock att jag fick lite mindre tid på mig innan starten, och den prioriterade jag till att äta lunch i lugn och ro. Tyvärr var de stängt då kursen var slut (söndag), så jag blev lite besviken. Upplevelsen av att få dofta på citrontimjan vägde dock upp besvikelsen hundra gånger om. Roliga mataffärer har jag besökt så många.
Det betydde dock att jag blev utan ett par grejer jag hade bestämt mig för att köpa. Får helt enkelt snappa upp dem här i stan istället! En av dessa saker blev jag dock inte snuvad på - Maman Kombucha - en överraskning vi kursdeltagare fick med oss! Jag gissar att få av er har koll på vad detta är och vad allt dessa kombucha och fermentering egentligen är. Var lugn, vi har många spännande samtalstimmar framför oss!
Mer välbekant är nog då surkål - voilà mitt försök. Givetvis har den inte blivit sur än...och vi får se hur den klarar avbrottet med flygresan. Jag håller tummarna!
 
Lunchen var dessutom värd att intas utan stress!
Vacker kyrka mitt emot busstationen.
 
Ny vecka - vecka 18! Ha en underbar start på den, så ses vi alldeles snart! Kram
 

Kommentarer
Kristina Värn säger:

Låter som om Du haft en fantastisk sönd. Härligt Ha det gott Kram

2014-04-28 | 15:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback