Raquettes

Februari är här, och den invigdes i sann viteranda. En gul skolbuss, drygt tretton mil norrut for vi med sikte på Mont Trembland. Husen glesnade och snömassorna växte i storlek. Trots att det var nästan ett halvår sedan jag anlände till Kanada hade jag ännu inte druckit kaffe från Tim Hortons (som är typ så mycket Kanada som det lan bli). Ett stopp längsmed motorvägen ändrade på den saken. Utanflr stod snöskotrarna i rad.  
 
Efter lite felkörning på de små skogsvägarna kom vi fram till Centre d'accès à la nature de l'UQAM. På med snöskorna och dags att välja stig. Toppen lockade, såklart. Strax därefter undrade jag vad jag hade givit mig in på. Det var brant. Jag klamrade mig fast i de stackars små träden. När det sedan gick nedför var jag om möjligt ännu räddare.
 
Efter den första chocken blev det dock bra mycket lättare terräng. När vi skulle upp på toppen föreslog en av ledarena att gå via norrsidan. Helt plötsligt tog den upptrampade stigen slut...och ännu en gång blev det riktigt brant. Tekniken hade dock börjat falla på plats, jag gick som tredje person och kunde därmed dra nytta av upptrampade spår och hade dessutom nått något "fascinations-high".
 
Plötsligt tvärstannar vi. Bakom kröken står ett djur. Stå stilla, rör er inte. Okej, tänkte jag och kände mig lite smårädd. Det finns ju en del rovdjur i trakterna. Gjorde därför inga större försök att få skymten av varelsen. Sedan började vi sjunga, för att skrämma bort stoppklossen. Lite senare förstod jag att det var en ren.
 
Vi nådde toppen. Lunchpaus och underbar utsikt. Värmen jag fått upp försvann med en gång och det blev ingen längre paus. Nedvägen gick dock utan problem. De brantaste bitarna åkte vi på rumpan - vilken fart man fick upp!
 
Till sist tog vi en annan sväng för att titta på vattenfallet i närheten av parkeringsplatsen. Delvis fruset - men vilken kraft!
 
En dag ute i naturen, få uppleva total tystnad och frisk luft var helt underbart. Jag hade gärna stannat. Får ni chansen att prova på snöskor - gör det. Att ta sig fram där vi gjorde hade varit halvt omöjligt med enbart kängor eller skidor.
 
Kramar i massor!
 
 
 

Kommentarer
Papipupp säger:

Man blir ju sugen på att prova när du tar sådana fina bilder på terängen med.

Kramis.

Svar: Vi får ta en tur till norrland och snöra på oss snöskorna! =D
ernsta.blogg.se

2014-02-04 | 09:59:04
Lotta säger:

Härligt! Läste i tidningen om något snösko-lopp här hemma. Kanske något att satsa på till nästa år?

Svar: Det tror jag på! ...fast jag vet inte om jag är så snabb på snöskofoten!
ernsta.blogg.se

2014-02-04 | 19:32:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback