Skördetider i december

Under de dryga två veckor jag har (försökt) att rota mig i Sverige har vintervädret lyst med sin frånvaro. Synd på skidorna och sparken som står i garaget, men det har ändå känts okej med tanke på de sexton veckor som nu kommer. Sexton veckor, etthundrafjorton dagar till hemfärd igen. Kan det kännas överkomligt?
 
Förutom att plaska i vattenpölar har jag njutit av små solglimtar, fågelkvitter och inte minst - skörd! Morötter, äpplen, rödkål, brukale, mangold och sallat av olika slag är bara några av de saker jag har hittat i trädgården. Jag har dessutom kunnat njuta av egenodlade tomater, bönor, jordgubbar samt egenplockade blåbär och hjortron. Jag har så att säga laddat med svenskhet inifrån och ut!
 
I övrigt har jag spenderat mina dagar genom att plöja igenom höstens Hemmets Journal och Jul med Ernst. Jag har spelat bingolotto, julpyntat, kört slut på mina föräldrars ugn (måste ju passa på!) och druckit gott kaffe.
 
Givetvis önskar jag att jag hade hunnit med ännu mer. Jag är i alla fall oerhört glad över att Beatrice och jag äntligen hittade till Örebro och hälsade på Ellinor vars familj bara växer. Lika uppskattat var det att få mocka lite skit, det var ju trots allt ett år sedan sist! Att sitta några timmar hos Jennie och bli lite blondare är alltid underbart, liksom spontanbesök hos några av mina flitigaste brevvänner. Drömma om årets planteringar, göra plåt efter plåt med grönkålschips och avreagera mig på familjen har också varit skönt.
 
Något jag har dragit mig för har varit att summera 2013 samt att sätta upp mål för 2014. Försiktigt kan jag dock konstatera att förgående år verkligen har varit långt - men gått fort. Denna vår ska jag öva på en av mina allra största svagheter - nämligen att komma ihåg namn! Trots min livsstil kan jag på grund av min ålder inte skylla på demens. Bättring, Lovisa!
 
Kramar från Lovisa, som verkligen måste skaffa en duttpenna
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Papipupp säger:

Hej min vän. Det va kul och mysigt att ha dig hemma en stund, men nu väntar allvaret igen med nya prövningar. Kram och kram igen från din papi. <3

PS"Tack för den lilla lapp jag hittade vid min säng."DS

2014-01-05 | 12:15:44
Lotta säger:

Yo, fina bilder som vanligt. Härligt att du fick skörda när du var hemma, eller hur! Ser fram emot att följa din blogg under våren gumman:-) och om du lyckas med din minnesträning, let me know how!

2014-01-05 | 12:28:40
Kristina Värn säger:

Som sagt fina bilder och tack för besöken du har skämt bort oss med. Hoppas nu att det är bara bra med dig efter den långa flygturen. Säger som Lotta ang minnesträningen men här är det väl kört förmodar jag. Kramar

2014-01-06 | 09:50:38
Jenny säger:

Demens light? Jag är ju ganska mycket äldre så då borde det vara ok för mig att skylla på det? Kan det vara något släktdrag? :)
Kul att se dig vid jul. 16 veckor går oerhört fort så snart är du hemma igen.
Kasta en snöboll eller två åt mig!

Svar: Just demens verkar starta tidigt i vår släkt...Någon särkskild du vill att jag ska sikta på? ;)
ernsta.blogg.se

2014-01-07 | 19:36:46
Jenny säger:

Sikta in dig på en riktig snygging. ;)

Svar: Det får jag göra!;)
ernsta.blogg.se

2014-01-09 | 21:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback