EXPO manger santé et vivre vert

Jag älskar mässor. Åtminstone innan samt en tid efter! Denna helg har årets upplaga av Nordiska Trädgårdar gått av stapeln hemma i Sverige. Efter fjolårets besök sörjer jag lite att inte kunna vara på plats...men istället har jag fått chansen att besöka en annan, helt fantastisk mässa!
 
Det började bra. Taggad till tusen - inte helt utvilad, och med sikte på kaffe, kom tankspriddheten som ett brev på posten. Strax innan mässan öppnade för dagen, i biljettkön, upptäckte jag att jag hade glömt att ta på mig min kjol. Hej, fröken nakenbak! Nej, riktigt så illa var det inte, jag hade både kappa samt ett långt linne under blusen. Jag kände mig dock inte helt bekväm i min utstyrsel, men som tur var ligger min studio bara ett stenkast från Palais de Congress.
 
Så, efter lite krångel var jag på plats! Första stopp - kaffe! Sedan följde allt var en grön mat och livsmässa innebär. Jag lyssnade på ett par föreläsningar, provade hudkrämer av alla dess slag och provsmakade tills jag höll på att spricka. Jag gissar att jag provsmakade cirka en femtedel av det som erbjöds..om ens det. Det fanns så mycket! Äntligen fick jag chansen att prova raw-kakor och liknande som jag är lite för snål för att köpa i butik. Jag provade supershots som de lovade skulle bota min förkylning. Jag provade mjölk- och glutenfria pastarätter, rödbetskristaller, energibars i mängder, nötter, frukt, ton med choklad, groddar, bröd, bakelser...Oh boy! Jag provade någon öl, och någon vegansk köttlookalike. I övrigt gick de flesta korvar, kyckling- och bacon-lookalikes bort, jag inser att jag inte gillar dessa och höll mig till det jag gillar. Jag blev dessutom snabbt mättad på kakor och sötsaker också (även om det fortsatte att slinka ned...med magknip som följd!). Vegetariska patéer och misopasta tillsammans med grönt och kex däremot - det är så fruktansvärt gott att jag svimmar!
 
Det bjöds som sagt inte enbart på ätbara saker. Städkärring som jag är fick ett par skrubbsvampar i naturmaterial följa med hem, och jag inspirerades av fina planteringslösningar. Även en nötmjölkspåse fick följa med hem. Okej, hittills har det gått bra att sila genom mina IKEA-gardiner och när jag kommer hem skulle jag kunna sy en egen alternativt använda saftsilen...men jag lät i alla fall bli att köpa vitamixen! (supermixen no.1 på marknaden..som kostar några tusen svenska kronor) Jag kan också meddela att jag fortsättningsvis kommer att vara på topphumör. "Trousse de bonheur", ett litet kit med  tre olika ört(torkad citronmeliss, extrakt av johannesört samt en "örtextraktblanding"). Så 2-3 koppar te per dag, samt 40x2 och 30x3 droppar per dag väntar. Vi får se om det får några bieffekter (på tal om bin, jag smakade en bovetehonung som var rökig och riktigt god! Inte så förtjust i just honung annars).
 
Straxt efter fyra gav jag upp. Då kände jag mig mest äcklad av att gå rund bland utställarna och jag mådde riktigt illa. Dessutom var jag ledsen över att Fairtradebananerna var slut. Vi är nog fler som hör till den klubben - tänker att vi ska köpa saker senare. Senare innebär dock att det antingen har tagit slut, eller att man är så trött och opepp att man inte vill. Vi ser det dock från den ljusa sidan - plånboken är glad!
 
Observera "svampfluff" samt en fakekyckling ovan. Svampfluffet var faktiskt helt ok, "kycklingen" hörde dock till an av de produkter jag hoppade över.
Mina inköp!
Mina icke-inköp. Jag älskar giveaways!
 
Många kramar från en trött Lovisa, som har fått ännu en kusin! Grattis familjen Kaos!
 
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Vad bra att du börjat shoppa loss lite iaf! ;) Verkar vara en spännande mässa!

2014-03-24 | 14:19:31
Lotta säger:

Wow! Vad härligt det låter och ser ut! Förstår dig angående kycklingen, den såg riktigt fake/real ut. Gratis är gott:-)

2014-03-24 | 18:41:01
Jenny säger:

Tack söta du!!

Svar: Grattis ännu en gång!<3
ernsta.blogg.se

2014-03-27 | 21:57:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback