Just nu - Världen, Quebec, Montreal, Maison du développement durable

Idag är det torsdag. Det är redan tjugonde mars. Det är vårdagsjämning. Inte bara är dag och natt lika långa över hela jorden, det är också en milstolpe. En brytpunkt. Från och med nu går vi mot ljusare tider, och för många av oss har det även ett symboliskt värde. Det är dock inte bara ljuset som återvänder, det är mycket annat på gång!
 
Internationella Lyckodagen
Idag firar vi lyckan. Lycka, som jag personligen beskriver som en känsla, någonting som känns i hjärtat. Någon officiell definition tänker jag för tillfället inte bjuda på.
Framgång, utveckling och "niveau de la vie", mäts ofta i rent ekonomiska termer. Bruttonationalprodukt. Bhutan, däremot, är det första land som har valt att officiellt fokusera på bruttonationallycka. Om en liten stund ska jag gå på en föreläsning, här i Maison du Dévélopement durable (Huset för hållbar utveckling), en paneldiskussion som förhoppningsvis ska få oss att reflektera till lycka och vad det innebär.
 
Val - ännu en gång!
I höstas var det val, och nu är gatorna ännu en gång klädda med valaffischer. Den 7 april är det dags för provinsval här i Quebec. Enlig lag ska alla universitet då ställa in sina lektioner - till en av mina lärares stora förtret. Gårdagens Metro rapporterade emellertid att universitetet HEC här i staden, ger blanka fan i denna lag. Om det kommer få några konsekvenser, är ännu osäkert.
När det gäller valet är jag totalt oengagerad, och tänker inte lämna någon rapport.
 
Deklarationstider - dags att dra av på skatten
Spelar ditt barn hockey - grattis! Du får dra av kursavgiften på deklarationen. Nu är det nämligen dags att se över dina skattebetalningar och göra allt vad du kan för att dra av så mycket som möjligt. Eftersom jag varken får arbeta annat än på campus, och inte har haft någon inkomst under de månader jag hittills spenderat här, kan jag lugnt ignorera alla annonser som erbjuder mig hjälp med deklarationen.
 
Lönnsirapssäsongen är i full gång
Detta flytande guld är hypat här i Kanada. Kandensarnas stolthet, lönnsirapen har magiska förmågor. Det är nu som den utvinns ur lönnarna. För ett par veckor sedan fick jag en mini-provning. Tre olika siraper - utvunna i början av mars, slutet av mars samt i början av april. Konsistensen gick från ljus och flytande, till tjockare och mörkare. Även smaken blev mer intensiv.
Det är dock inte enbart i form av sirap den kommer - allt ifrån hudvårdsprodukter till kryddblandningar och "lönnvatten" (tänk er av typen kokosvatten). Ikväll kommer jag att få första gången i mitt liv besöka en Cabane à Sucre, (sugar schack eller sockerhydda). Exakt vad det innebär vet jag ännu inte. Det återstår att se!
 
Rättvisa
Schyssta bananer - denna frukt är i fokus för Fairtrade Sverige i år. Målet är att varannan banan som säljs i Sverige ska vara Faitrademärkt, i slutet av år 2014. Ett högt uppsatt mål, förra året var marknadsandelen kring nio procent. Jag tror dock att vi kan, och som den fjärde viktigaste grödan i världen, spelar det roll.
För övrigt, så ökade Sveriges försäljning av Fairtradevin med 44% förra året. 4 miljoner liter hinkade vi oss. Eftersom jag dricker alldeles för lite vin just nu och riskerar att kompensera för detta under sommaren, gissar jag att jag kommer att bidra till att denna siffra blir ännu högre i år.
 
Så ta en banan, och ha det gott!
 

Kommentarer
Lotta säger:

he, he. ser fram emot mycket hinkande i sommar gumman! Vårdagjämning! denna underbara dag!

2014-03-20 | 17:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback