Städa rent - på riktigt

Ännu ett inlägg - vad är det som händer? Inte nog med att det är ganska så lugnt i skolan just nu (eller för att jag inte bryr mig), så har jag nått en punkt där jag inte kan ignorera det längre - jag är sjuk. Tidigare har jag kunnat skylla på att jag inte har någon termometer, men när febern uttrycker sig med sin fulla kraft och halsen producerar substanser som ser ut att vara rester från Halloween, är inte det någon ursäkt.
 
Nu till saken. Förra veckan fick jag i sista sekunden ett meddelande om att det fanns en plats ledig till ateljen med temat "Gör dina egna städprodukter". Eftersom detta är något jag har pysslat lite med det senaste halvåret, var jag eld och lågor. Tllfället anordnades av L'Éco-quartier Saint-Jacques, ett miljöprogram i min stadsdel Ville-Marie.
 
Faktum är att de europeiska reglerna kring dokumentation om innehållet i "kommersiella" städprodukter är striktare än här i Nordamerika. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det är helt riskfritt att använda dem. Att ständigt omge sig av kemikalier från alla håll och kanter kan öka risken för till exempel allergier.
 
Frukta ej! Härmed delar jag med mig av ett recept på klassiskt rengöringsspray. Bara att testa!
 
Ingredienser
2 tsk bikarbonat
1 tsk vinäger
2 liter vatten
1-3 tsk essentiell olja (frivilligt, ger en härlig doft. Lite citronsaft gör också tricket!)
 
Blanda allt detta i en sprayflaska som rymmer två liter, och spraya på!
 
För franskspråkiga: ladda ned häftet Le Grande Ménage och lär dig allt om hur du städar ekologiskt och ekonomiskt
Svensktalande kan ta del av Naturskyddsföreningens tips, eller anlita mig som personlig städassistent från och med första maj. Jag erbjuder även PT-tjänster (personlig trädgårdsmästare).
 
Ha det gott!
 

Kommentarer
Lotta säger:

jag är också helt förundrad över din aktivitet, med antalet blogginlägg alltså. stackars sjukling, men du är inte sjukare än att du fiskar efter folk som vill anställa dig ;) kram!

2014-03-12 | 16:42:59
Kristina Värn säger:

Krya på Dig fort och var rädd om dig Kramar

Svar: Det ska jag, tack! Kram
ernsta.blogg.se

2014-03-17 | 19:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback